تجزیه و تحلیل SWOT

5 دقیقه زمان برای مطالعه

تحلیل SWOT چیست؟

تجزیه و تحلیل SWOT، همچنین به عنوان ماتریس SWOT شناخته شده است، مخفف برای:

    • قوت ها (Strengths): ویژگی های مثبت است که در آن وجود دارد.
    • ضعف ها (Weaknesses): ویژگی های بحرانی که در آن وجود دارد.
    • فرصت ها (Opportunities): مجموعه ای از شرایطی است که می تواند تاثیر مثبت بر هدف مورد نظر داشته باشد.
  • تهدیدها (Threats): مجموعه ای از شرایطی است که می تواند تاثیر منفی بر هدف مورد نظر داشته باشد.
این یک روش استراتژی است که می تواند برای ارزیابی این مناطق تمرکز درگیر در یک پروژه یا سازمان برای برنامه ریزی استراتژیک استفاده شود.

تجزیه و تحلیل SWOT همچنین نوعی تحلیل است که می تواند در ارزیابی مجموعه بازاریابی استفاده شود:

(محصول، قیمت، محل و تبلیغ)، تا یک سازمان یا حتی یک فرد یا تیم می توانند در اهداف سازمانی یا پروژه و شناسایی عوامل داخلی و خارجی استفاده شود.

عوامل داخلی و خارجی

این ابزار استراتژی قدرتمند عوامل داخلی و خارجی را شناسایی می کند. عوامل داخلی، نقاط قوت و ضعف ارزیابی می شود.

برخی از نمونه های عوامل داخلی عبارتند از:

منابع مالی، محل شرکت، کارمندان، سیستم های نرم افزاری، عناصر قانونی مانند اختراعات و حق نسخه برداری و فرآیندهای کسب و کار. یک ابزار مدیریت مفید که به شما در شناسایی عوامل داخلی کمک می کند، این یک ابزار تجزیه و تحلیل سازمانی قدرتمند است.

عوامل خارجی این فرصت ها و تهدیدات هستند که عمدتا محیط زیست هستند.

نمونه هایی از عوامل خارجی عبارتند از:

بازار، روند جمعیتی و اقتصادی، روابط با تامین کنندگان و شرکای تجاری و مقررات.

نکته:
ماتریس SWOT می تواند نمای کلی خوبی را ارائه دهد.

توجه داشته باشید که با استفاده از این روش ارائه شده، مشکلات زیادی وجود دارد.

لیست ها و گلوله های یافته های کلیدی می تواند دستور کار عمیق تر داشته باشد.

قالب SWOT تجاری

طراحی تجزیه و تحلیل SWOT همیشه با یک وضعیت مطلوب نهایی یا اهداف مطلوب شروع می شود.

به همین دلیل بخشی از این امر می تواند یک ابزار عالی باشد که بخشی از برنامه ریزی استراتژیک را تشکیل می دهد.

تهیه یک برنامه ریزی استراتژیک، شامل تجزیه و تحلیل SWOT، نیازمند تحقیقات زیادی است و می تواند هزینه ای باشد.

در زیر شما یک توضیح کوتاه از آنچه که توسط چهار عنصر به چشم می خورد خواهید دید:

تجزیه و تحلیل SWOT

قوت ها

اینها نقاط قوت یک پروژه یا سازمان است که می تواند در دستیابی به اهداف مورد نظر کمک کند.
برای تعیین نقات قوت، می توان از سوالات زیر سوال کرد:
  • چه مزایایی برای مشتریان خود دارید؟
  • چه کار بهتری نصبت به رقبا انجام می دهید؟
  • چرا مشتریان شما را بیش از رقبای شما انتخاب می کنند؟
  • امتیازات فروش منحصر به فرد ما (USPs) چیست؟
  • کدام عوامل تأثیر قابل توجهی در رفتار خرید مشتریان شما دارند؟

هنگام شکل گیری نقاط قوت، این مهم است که از دیدگاه داخلی و همچنین از منظر مشتری و بازار به آن ها نزدیک شوید.

ضروری است که برای جلوگیری از اینکه سازمان یا پروژه با توجه به بازار و رقابت، بیش از حد موضعگیری شود، واقع بینانه باقی بماند.

به عنوان مثال، اگر رقیب شما یک محصول با کیفیت بالا را به بازار عرضه کند، مواد اولیه و کارایی آن اهمیت زیادی دارد.

ضعف ها

این ضعف یک پروژه یا سازمان است که ممکن است در دستیابی به اهداف مورد نظر تاثیر منفی داشته باشد.

برای تعیین این نقاط ضعف، می توان از سوالات زیر استفاده نمود:

  • چه چیزی می تواند توسط سازمان بهبود یابد؟
  • از چه چیزی به طور خاص باید در سازمان یا پروژه اجتناب شود؟
  • چه عواملی باعث می شود مشتریان، یا سهم بازار را از دست بدهیم؟

فرصت ها

برای تعیین اینکه این فرصت ها چه هستند، می توان پرسید:

  • چه روند جالبی می تواند سازمان یا پروژه به آن پاسخ دهد؟
  • فرصت ها برای سازمان یا پروژه چیست؟

برای پاسخ به سوالات فوق، موارد زیر ممکن است از تأثیرات زیر برخوردار باشند:

  • تحولات تکنولوژیکی
  • تحولات سیاست از سوی دولت
  • تغییر در گروه هدف
  • تامین کنندگان جدید
  • غیره…

تهدیدها

این می تواند موانعی باشد که می تواند پروژه یا سازمان را از بازار حذف کند.

برای تعیین این تهدیدات، می توان از سوالات زیر استفاده نمود:

  • چطور می توان موانع و یا مخاطرات خارجی را برای سازمان یا پروژه شناسایی کرد؟
  • وضعیت مالی پروژه یا سازمان چیست؟
  • آیا فناوری های جدید می تواند تهدیدی برای سازمان یا پروژه باشد؟
  • چگونه می توانیم نیازهای کیفیت بازار را برآورده کنیم و چگونه می توانیم با سایر تامین کنندگان رقابت کنیم؟

نکات SWOT عملی

تحلیل SWOT یک روش جدی است.

اطمینان حاصل کنید که زمانی که به کار خود بر روی این کار ادامه دهید، طرفین علاقه مند، تصمیم گیرندگان و نفوذگران تعهد می گیرند.

این برای پیگیری توسعه برنامه ریزی استراتژیک بسیار مهم است.

به آن توجه کنید که اهداف مورد نظر واقع بینانه و قابل دستیابی هستند تا مردم بتوانند بعدا از نظر تصمیمات و سیاست ها از آنها حمایت کنند.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل SWOT نیز اغلب برای شناسایی مناطق توسعه استفاده می شود، که می تواند مفید باشد، زمانی که به بررسی فرصت هایی از قبیل، مطالعه امکان سنجی می پردازد.

عاقلانه است که یک مورد SWOT موجودی را به سرعت حذف نکنید.

اهمیت تجزیه و تحلیل SWOT فردی می تواند در ارزش استراتژی هایی باشد که احتمالا می تواند ایجاد کند.

آیتم SWOT که استراتژی های ارزشمند را تولید می کند، با تعریف مهم است.

ماده SWOT که استراتژی های ارزشمند تولید نمی کند، مهم نیست.

تجزیه و تحلیل SWOT می تواند به تصمیم گیری زمانی که یک وضعیت نهایی مطلوب (هدف) تعریف شده است کمک کند.

مثالها عبارتند از:

سازمان های غیر انتفاعی، واحدهای دولتی و افراد.

تجزیه و تحلیل SWOT همچنین می تواند در برنامه ریزی قبل از بحران و مدیریت پیشگیری از بحران مورد استفاده قرار گیرد.

شما چی فکر میکنید؟
چگونه تجزیه و تحلیل SWOT انجام می دهید؟
تجربه شما چیست؟
عوامل موفقیت برای تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟

شما چه نظری دارید در قسمت دیدگاه برای ما ارسال نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *