مدل پنج نیروی پورتر چیست؟

6 دقیقه زمان برای مطالعه

مدل پنج نیروی پورتر چیست؟

مدل پنج نیروی پورتر، که همچنین به عنوان مدل رقابت نیرو شناخته می شود، یک مدل تحلیل رقابتی است که توسط مایکل پورتر توسعه داده شد.

هدف از مدل پنج نیروی پورتر، تعیین پتانسیل سود یک بازار یعنی بخش کسب و کار است.

به گفته مایکل پورتر، هر بخش تجاری به طور بالقوه تحت تاثیر پنج عامل است که او به عنوان نیروها اشاره می کند.

قدرت ترکیبی پنج نیروی پراکنده، پتانسیل سود بالاتری از بخش کسب و کار را تعیین می کند.

مدل پنج نیروی پورتور و در نتیجه فرصت های کسب سود متفاوت از بخش کسب و کار است.

مدل پنج نیروی پورتر

پنج نیرو هستند:

  • قدرت تامین کنندگان
  • قدرت خریداران
  • قدرت کالاهای جایگزین
  • تهدید ورود رقبای جدید در بازار
  • قدرت رقابتی رقبای جدید

قدرت تامین کنندگان

تامین کنندگان، اولین مدل پنج نیروی پورتر، می توانند قدرت بیشتری را با تهدید به افزایش قیمت یا بدتر شدن کیفیت، تحمل کنند. قدرت تامین کننده به شش عامل زیر بستگی دارد:

  1. تعداد تامین کنندگان : هنگامی که تامین کنندگان بیشتر وجود دارد، سازمان می تواند در صورت تهدید، به تامین کننده دیگری تغییر کند.
  2. تعداد جایگزین هایی که در دسترس هستند: جایگزین در صورت تهیه کننده، جایگزین را ارائه می دهد. از آنجا که این جایگزین ها، سازمان کمتر وابسته به یک تامین کننده است. یک کارفرمای پذیرش غذا می تواند به عنوان مثال یک نام تجاری دیگر از قهوه را در صورت وجود یک وضعیت درگیری با فروشنده فعلی به فروش برساند.
  3. اهمیت بخش کسب و کار برای تامین کنندگان: اگر یک تامین کننده از یک بخش کسب و کار خاص سود زیادی کسب کند، برای حفظ خریداران خود ضروری است.
  4. تغییر هزینه ها: هزینه های سوئیچینگ بالاتر، سازمان کمتر تمایل به انتخاب یکی دیگر از تامین کنندگان دارد. بنابراین عرضه کننده می تواند قدرت بیشتری را به کار گیرد زیرا خریدار به راحتی دیگر تامین کننده را انتخاب نمی کند.
  5. استاندارد سازی محصول: هنگامی که محصولات با توجه به مزایای مربوط به پول، زمان و کارآیی استاندارد شده اند، یک خریدار کمتر تمایل به تغییر عرضه کنندگان را دارد. به عنوان مثال مایکروسافت را درنظر بگیرید: همه از ویندوز استفاده می کنند، کاربران به راحتی برنامه دیگری را انتخاب نخواهند کرد.
  6. ادغام عمودی: احتمال ادغام عمودی تعیین می کند که برای تولید کنندگان خاص چه محصولاتی با تقاضای بالا در بخش کسب و کار آسان است. عواقب آن می تواند این باشد که سازمان کنونی مشتری ها را از دست می دهد زیرا آنها از سازمان جدید خدمت می گیرند. این سازمان احتمالا باید یک تامین کننده دیگر را پیدا کند.

قدرت خریداران

دومین مدل پنج نیروی پورتر قدرت خریدار است. هنگامی که خریداران دارای قدرت زیادی هستند، می توانند بر اساس بازی قیمت، با یکدیگر رقابت کنند.

قدرت مشتریان بستگی دارد:

  • بخشی از مجموع گردش مالی بازار است که برای هر خریدار خریداری شده است
  • اهمیت محصول برای خریدار
  • درجه استاندارد سازی محصول
  • هزینه های سوئیچینگ و سود خریداران
  • تهدید یکپارچگی عمودی
  • اهمیت محصولات در بخش کسب و کار و کیفیت برای خریدار
  • درجه ای که خریداران در مورد تقاضا، قیمت ها و هزینه های بازار در بخش کسب و کار مطلع می شوند

قدرت کالاهای جایگزین

همه شرکت ها به معنای وسیع با دیگر بخش های تجاری که جایگزین ها تولید می شوند رقابت می کنند.

اولین محصول هیچ ارتباطی با دیگری ندارد، اما هنوز هم می تواند جای دیگری را بگرد. کالاهای مکمل همبستگی مثبت با بازار دارند.

بازاریابی به این طریق با استفاده از فروش متقابل پاسخ خواهد داد. یک مثال خوب، یک سبد بزرگ پر از عینک خواندن است که در فروش قرار دارد و در کنار مجلات و کتاب قرار می گیرد.

تهدید ورود رقبای جدید در بازار

سازمان هایی که وارد بخش کسب و کار می شوند، سهم بازار را دنبال می کنند.

به عنوان یک نتیجه، قیمت محصولات یا خدمات می تواند کاهش یابد یا هزینه های سازمان های کنونی (رقبا) می تواند بالاتر باشد.

هر دو اثر تاثیر منفی بر سودآوری در یک بخش کسب و کار دارند؛ زیرا پاداش باید با افراد بیشتری به اشتراک گذاشته شود.

احتمال ورود افراد جدید به بازار بستگی به موانع ورودی موجود و واکنش رقبای موجود به افراد تازه وارد است.

مایکل پورتر شش منبع عمده موانع ورود به سیستم را اینگونه بیان می کند:

اقتصاد مقیاس:اقتصادهای مقیاس ورودی را از طریق ورود به بازار وارد می کنند یا در مقیاس وسیع و یا در مقیاس کم با هزینه های بالا به نتیجه می رساند.

تمایز محصول:هنگامی که شرکت های تاسیس شده از شناسایی نام تجاری و وفاداری مشتری بهره مند شوند، تازه واردان مجبور به سرمایه گذاری شدید می شوند تا قادر به رقابت باشند.

سرمایه مورد نیاز:در برخی از بخش ها، منابع مالی بزرگ قبل از اینکه یک تازه وارد می توانند محصول خود را تولید کنند مورد نیاز است. به عنوان مثال برای تولید هواپیما یا صنعت خودرو فکر کنید.

تغییر هزینه ها: هزینه های سوئیچینگ هزینه های غیر تکراری هستند که مشتریان با آنها مواجه می شوند. هنگامی که این هزینه ها بسیار زیاد است، متقاعد کردن مشتریان برای تغییر تامین کنندگان سخت تر است.

دسترسی به کانالهای توزیع: زمانی که کانال های توزیع منطقی توسط شرکت های فعلی ارائه شده است، ورود کنندگان جدید مجبور به سرمایه گذاری می شوند تا بتوانند محصولات خود را در کانال های فروش، قابل فروش توزیع کنند.

سیاست دولت: دولت یا مقامات می توانند از طریق تدوین اقدامات قانونی مانند تعهدات مجوز، ورود و خروج به بخش کسب و کار را محروم کنند.

قدرت رقابتی رقبای جدید

این نیروی پنجم در مدل پنج نیروی است.

هنگامی که رقابت داخلی (رقابت بین شرکت های موجود در بازار) بالا است، به عنوان مثال به دلیل موانع خروج بالا، خطرات عمده استراتژیک (در معرض خطر زیادی قرار دارد)، تمایز کمی و هزینه های کم سوئیچینگ، هزینه های ثابت ثابت و هزینه های ذخیره سازی، رشد کم یا رقبا معادل، حاشیه ها می توانند به شدت تحت تاثیر فشار پایین قرار گیرند.

این باعث کم سودآوری می شود و سازمان ها می توانند به شدت به افراد جدید بالقوه در چنین بازارهایی واکنش نشان دهند.

در یک صنعت که همگن غالب است، مانند تلفن همراه، رقابت داخلی بسیار شدید است.

شرکت ها نمیتوانند نسبت به محصول متفاوت باشند و از این رو، برای مثال، باید رقبای خود را از بازار به وسیله جنگ قیمتها دور کنند.

به عنوان یک نتیجه، نبرد برای سهم بازار بسیار شدید و مهاجم خواهد بود.

تثبیت موقعیت

هسته تشکیل یک استراتژی رقابتی نهفته در موقعیت سازمان در بخش کسب و کار است.

موقعیت مناسب یک استراتژی است که سازمان می تواند در برابر مدل پنج نیروی پورتر دفاع کند یا می تواند آن را به نفع سازمان به کار گیرد.

فرصت ها و استراتژی هایی که باید برای دستیابی به این موقعیت ها مورد استفاده قرار گیرند، عمدتا تحت تاثیر ساختار بخش کسب و کار است که در آن یک سازمان فعالیت می کند.

شما چی فکر می کنید؟

آیا مدل پنج نیروی پورتور در اقتصاد مدرن، استراتژی و محیط بازاریابی امروز مورد استفاده قرار می گیرد؟

عوامل موفقیت شما برای تجزیه و تحلیل پنج نیروی Porter چیست؟

شما چه نظری دارید در قسمت دیدگاه برای ما ارسال نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *