بوم کسب و کار (BMC) چیست؟

4 دقیقه زمان برای مطالعه

سلام به تو دوست خوبم! بوم کسب و کار مدلی عملی برای توصیف کسب و کار هست.

بعد از مطالعه این مطلب ، با اصول اولیه ایجاد یک کسب و کار آشنا می شوید و با یک استراتژی قدرتمند آشنا می شوید.

در انتهای همین مطلب هم قالب خام بوم کسب و کار را دانلود کنید.

بوم کسب و کار (BMC) چیست؟

بوم کسب و کار یا BMC یک نمایشگر گرافیکی از تعدادی متغیر است که ارزش سازمان را نشان می دهد. بوم کسب و کار می تواند به عنوان یک ابزار استراتژی برای توسعه یک سازمان جدید به کار گرفته شود.

اجزای بوم کسب و کار عبارتند از:

  1. شرکای کلیدی
  2. فعالیت های کلیدی
  3. منابع کلیدی
  4. ارزش پیشنهادی
  5. ارتباط با مشتریان
  6. کانالها
  7. بخش مشتریان
  8. ساختار هزینه
  9. جریان درآمدی

بوم مدل کسب و کار

عملکرد یک سازمان موجود به راحتی می تواند با استفاده از بوم کسب و کار بهبود یابد. از لحاظ بصری، تمام جنبه های شرکت در یک نگاه روشن است.

۱- شرکای کلیدی (Key Partners)

شریک یا شرکای کلیدی کسی هست که یک سری از فعالیت های کلیدی شما رو بهتر از شما انجام میدهد، یا اینکه برخی از منابع شما رو میتواندسریعتر تامین کند!

برای مثال :

  • منابع مالی
  • مواد اولیه

۲- فعالیت های کلیدی (Key Activities)

حالا بیایید این نکته را باهم بررسی کنیم که چه فعالیت های کلیدی برای راهبری کسب و کار نیاز است؟

  • استخدام کردن نیرو های انسانی
  • توسعه پلتفرم نرم افزاری
  • مدیریت بازار و تبلیغات
  • فراهم کردن محیطی برای کار تیمی
  • تهیه تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب
  • بررسی مسایل حقوقی کسب و کار

همونطور که میبینید این موارد تقریبا خیلی واضح هستند!

۳- منابع کلیدی (Key Resources)

کسب و کار برای اینکه سرپا بماند ، نیاز به چه منابعی دارد؟

  • نیرو های انسانی ، برنامه نویسان ،مدیران ، بازاریابان ، بخش پشتیبانی و…
  • منبع بعدی پول ، حقوق کارمندان ، تبلیغات ، انواع پروموشن ها و…
  • مکان ! بله بالاخره باید یه دفتری باشه ، تا تیم در اون جمع بشوند و کار کنند!
  • تجهیزات ، کامپیوتر ، سرور ، میز ، صندلی
  • یک سری حق امتیاز ها ، مثل برند و…
  • پلتفرم نرم افزاری و سیستم طراحی شده برای هماهنگی بین اعضا

و سایر منابعی که هر کسب وکار نیازمند اون است.

۴- ارزش پیشنهادی (Value Proposition)

حالا ارزش پیشنهادی همون چیزی هست که شما قراره ارائه بدید به کاربراتون یا مشتریاتون مثل:

  • قیمت
  • سرویس
  • سرعت
  • شرایط تحویل
  • تجربه
  • رضایت مشتری

۵- ارتباط با مشتریان (Customer Relation)

ضروریه  با مشتریان ارتباط برقرار کنید.

هر چه بستر مشتری گسترده تر باشد، مهم تر اینه که مشتریانتون رو به گروه های مختلف تقسیم کنید.

هر گروه مشتری دارای نیازهای خاصی هست.

و برای هر بخش ارتباط خاصی برقرار کنید.

چند مورد از ارتباط با مشتری:

  • تخفیفات
  • پشتیبانی
  • برگزاری جشنواره
  • برگزاری کارگاه های آموزشی
  • ارتقای سطح علمی و عملی
  • استفاده از کلمات خودمانی درست

۶- کانالها (Channels)

در این بخش منظور از کانالها همون راه هایی هست که شما قراره با اون مسیرها محصول یا خدماتتون رو به مشتریان ارائه بدید.

کانال ها به مشتریان دارای پنج مرحله مختلف هستند:

  • آگاهی از محصول
  • خرید
  • تحویل
  • ارزیابی
  • رضایت پس از فروش

برای بهتر شدن کانال بهتره که از بخش های مختلف (مغازه، وب سایت، اپلیکیشن) استفاده کنید.

۷- بخش مشتریان (Customer Segment)

این بخش هم به صورت موارد بالا برای هر کسب و کاری مشتریان مختلفی وجود داره.

چند نمونه از طبقه بندی مشتریان به شرح زیر:

  • جنسیت
  • رده سنی

البته این موارد خیلی کلی است و شما برای خودتان دسته بندی ها را مشخص نمایید.

۸- ساختار هزینه (Cost Structure)

خوب ، بالاخره ، همه این مواردی که توضیح داده شد ، نیازمند پول و هزینه است.

هر کسب و کاری دو دسته هزینه اصلی داره

هزینه های ثابت:

  • اجاره مکان
  • حقوق کارمندان
  • خرید تجهیزات

هزینه متغیر:

  • هزینه پنهای باند
  • هزینه توسعه پلتفرم

اگر قراره تحلیلی در این زمینه برای یک ایده یا کسب و کار انجام بدید حتما با یک حسابدار مشورت کنید.

۹- جریان درآمدی(Revenue Stream)

هر کسب و کاری یه بخشی داره که از اون درآمد کسب میکنه.

باز بستگی به مدل کسب و کارتون داره که راه های درآمدی مختلفی وجود داره.

چند مورد از جریان درآمدی:

  • فروش کالا
  • هزینه اشتراک
  • صدور مجوز
  • حمایت و تبلیغات

دانلود بوم کسب و کار

دانلود رایگان بوم کسب و کار این الگو به صورت رایگان به عنوان یک فایل PDF قابل چاپ در دسترس است.

شما چی فکر میکنید؟

آیا بوم کسب و کار مدل در اقتصاد و تجارت مدرن امروز قابل اجرا است؟

آیا توضیح عملی را تشخیص می دهید یا پیشنهادات بیشتری دارید؟

عوامل موفقیت شما برای مدیریت خوب مدل کسب و کار چیست؟

نظر خود را به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *