استراتژی اقیانوس آبی (BOS)

استراتژی اقیانوس آبی چیست؟

استراتژی اقیانوس آبی یک رویکرد استراتژیک سازمانی است که بر اساس این اصل است که شرکت ها نباید در یک رقابت شرکت کنند، بلکه باید بیشتر به بازار های بدون رقابت متمرکز شوند.

استراتژی اقیانوس آبی توسط W. Chan Kim و Renée Mauborgne توسعه یافته است و بر اساس مطالعه ۱۵۰ حرکت استراتژیک طی یک صد سال و بیش از ۳۰ صنعت مانند اپل، Cirque Du Soleil، Yellow Tail و Air Asia است.

W. Chan Kim و Renée Mauborgne ادعا می کنند که شرکت های پیشرو در آینده احتمالا موفق خواهند شد با هدف قرار دادن بازارهای بدون رقابت که آماده رشد و توسعه هستند.

آنها این “اقیانوس های آبی” را به بازار می فروشند.

فرآیند ناخودآگاه

این حرکت استراتژیک توسعه ارزشمندی را برای خود سازمان و برای خریداران بالقوه فراهم می کند. اصل اساسی استراتژی اقیانوس آبی، علاوه بر بازارهای شناخته شده (“اقیانوس های سرخ”)، “اقیانوس های آبی” است. این اقیانوس های آبی بازارهای جدید و فرصت های جدید را ثبت می کنند.

علاوه بر این، تعجب آور است که “اقیانوس های آبی” در حال حاضر توسط استراتژیست ها در استراتژی های فعلی به طور ناخودآگاه مورد استفاده قرار می گیرند. این استراتژی به ویژه تلاش می کند تا این بخش ناخودآگاه را در چارچوب تحلیلی جبران کند. با منابع لازم، ‘اقیانوس آبی’ را می توان با موفقیت ایجاد و ضبط کرد.

استراتژی سرمایه گذاری

استراتژی اقیانوس آبی اغلب با استراتژی Venture مقایسه می شود. استراتژی های سرمایه گذاری برای چندین دهه توسط شرکت های بزرگ چند ملیتی مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال، تفاوت زیادی بین این دو رویکرد وجود دارد. استراتژی های سرمایه گذاری به طور خاص در مورد نوآوری های تکنولوژیکی شرکت ها به سمت یک بازار پویا هستند. استراتژی اقیانوس آبی در مورد نوآوری ارزش به طور کلی، که در آن هیچ تاکید بر کاهش سرعت به بازار است.

شش اصل استراتژی اقیانوس آبی

این استراتژی هدف شش اصل است که می تواند در هر سازمان استفاده شود تا بتواند به موفقیت و توسعه بازارهای جدید دست یابد. تمایز بین اصول اولیه و اجرایی صورت می گیرد.

استراتژی اقیانوس آبی

اصول اولیه

  1. بازسازی مرزهای بازار
  2. تمرکز بر روی تصویر بزرگ، نه تعداد در اینجا و در حال حاضر
  3. فراتر از عرضه و تقاضا موجود است
  4. دنباله راهبرد استراتژیک مناسب است

اصول اجرایی

  1. غلبه بر موانع اصلی سازمانی
  2. در پی پیوستن به استراتژی سازمانی ساخت

W. Chan Kim و Renée Mauborgne متقاعد شده اند که استراتژی اقیانوس اقیانوس می تواند از طریق تمام پارادایم های موجود و ایده هایی درباره استراتژی های سنتی برود.

شما چی فکر میکنید؟

آیا استراتژی اقیانوس آبی در اقتصاد مدرن و دنیای تجاری امروز قابل استفاده است؟

آیا توضیح عملی را تشخیص می دهید یا پیشنهادات بیشتری دارید؟

عوامل موفقیت شما برای استراتژی رقابتی خوب چیست؟

نظر خود را به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *