قیف فروش (Sales Funnel)

۳ دقیقه زمان برای مطالعه

اگر به دنبال قیف فروش یا (Sales Funnel) هستید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

قیف فروش در واقع به فرایند معمول که مشتری شما، از زمانی که می تواند یک مشتری باشد تا هنگامی که تبدیل به مشتری می شود گفته می شود.

در شکل زیر شما با شکل با مفهوم قیف فروش آشناتر می شوید:

قیف فروش از چهار مرحله اصلی تشکیل شده :

  1. مشتری بالقوه (Suspect) : ← ممکن است به خدمات یا محصولات شما علاقمند باشد یا نباشد.
    • هر شخصی که فروش محصولات یا خدمات به آن امکان پذیر است. البته گاهی مواقع به این اصطلاح مشتری مشکوک هم گفته می شود.
  2. مشتری احتمالی (Prospect): ← ممکن است به خدمات یا محصولات شما علاقمند باشد.
    • فردی است که به نحوی احتمال می رود که به آنچه ارائه می دهیم علاقمند باشد.
  3. مشتری راغب (Lead): ← قطعا به خدمات یا محصولات شما علاقمند است.
    • فردی است که قطعا به آنچه ارائه می کنید علاقمند است و با انجام کاری این را نشان می دهد. مثلا: پرکردن یک فرم
  4. مشتری (Customer): ← برای خرید کالا یا خدمات هزینه پرداخت کرده است.
    • فردی است که خرید می کند.

 

(قیف فروش) این مفهوم را بیان می نماید که مردم از این مراحل رد شده و تعداد آنها به تدریج کاهش پیدا می کند تا بخشی از آنها به مشتری تبدیل شوند.

حتما بخوانید :  98 ایده برای ایجاد کسب و کار پاره وقت اگر یک شغل تمام وقت دارید (بخش سوم)

برای مثال: افرادی که از کنار فروشگاه ساعت شما عبور می کنند مشتریان مشکوکی هستند که شما نمی دانید آیا ساعت می خواهند؟

مشتریان احتمالی شما هر شخصی که به نحوی احتمال دارد به ساعت شما علاقمند باشد.

در عمل، هر فردی که پشت ویترین شما می ایستد و نگاهی به ساعتهای مغازه شما می اندازد می تواند مشتری احتمالی شما باشد.

مشتریان احتمالی شما هنگامی به مشتری راغب تبدیل می شوند که متوجه می شوید قطعا به خرید علاقمند هستند.

در این مثال، افرادی که وارد مغازه شما می شوند مشتری راغب محسوب می شوند.

سرانجام، هنگامی که چیزی سفارش می دهند و پول آن را پرداخت می کنند، تبدیل به مشتری بالفعل شما می شوند.

همین سیستم در دنیای اینترنت و دیجیتال نیز اجرا می شود.

فرض کنیم که کار شما فروش ساعت از طریق اینترنت است. مشتریان مشکوک شما همه کاربران اینترنت هستند. شما واقعا نمی دانید چه کسی به محصول شما علاقمند است و هدف شما تبدیل این مشتریان مشکوک به مشتریان احتمالی است.

چگونه؟

یک وب سایت می تواند ابزار مناسبی باشد. اگر مردم برای چیزی مرتبط با دانه های ساعت شما در گوگل جستجو کنند و وب سایت شما را پیدا کرده و شروع به مطالعه آن کنند، در این صورت از “مشتری مشکوک” به “مشتری احتمالی” تبدیل شده اند.

حتما بخوانید :  استراتژی اقیانوس آبی (BOS)

گام بعدی شما این است که این مشتریان احتمالی را به مشتریان راغب تبدیل کنید. یک فرم اشتراک یا ثبت نام چیزی است که در این زمینه به شما کمک می کند. هر فردی که از طریق وبسایت شما این فرم را پر می کند، در واقع به شما اعلام می کند که حقیقتا به خرید علاقمند است.

گام نهایی، تبدیل مشتریان راغب به مشتریان بالفعل است. ارسال یک ایمیل به همراه یک کد تخفیف می تواند به شما کمک کند تا به این هدف دست پیدا کنید و آنها را به انتهای قیف فروش برسانید.

 

در مطلب بعدی در رابطه با لوله فروش و قیف فروش Sales Funnel / Sales Pipeline صحبت می کنیم.

شما هم مثالی دارید یا نکته ای، در بخش دیدگاهها به اشتراک بگذارید.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *